woensdag 23 oktober 2013

D66: Stop met benadelen alleenstaanden

Singles gaan in Rotterdam minder betalen aan afvalbelasting, als het aan D66 Rotterdam ligt. De kersverse lijsttrekker van D66 Rotterdam, Salima Belhaj, lanceert vandaag een plan om een verlaagd tarief voor eenpersoonshuishoudens in te voeren. Zij krijgt bijval van D66-Kamerlid Wouter Koolmees, die vandaag spreekt op het congres van CISA, een belangenvereniging voor alleenstaanden. Belhaj: “Het is niet uit te leggen dat een alleenstaande evenveel belasting betaalt als een vierpersoonshuishouden, dat vele malen meer afval produceert. Iedereen zou zo mogelijk alleen voor zijn eigen kosten moeten worden aangeslagen. D66 Rotterdam pleit er dan ook voor om een verlaagd eenpersoonstarief voor afvalbelasting in te voeren en wil dit tot inzet maken bij de verkiezingen”

Leefvormneutraliteit

Het Tweede Kamerlid, zelf Rotterdammer, staat helemaal achter het voorstel van D66 Rotterdam. Op het CISA-congres vraagt hij vandaag aandacht voor een leefvormneutrale overheid. Koolmees: “Voor mij is leefvormneutraliteit een heel belangrijk thema. De overheid moet mensen vrij laten om zelf te bepalen in wat voor gezinsomstandigheid ze willen leven. Dat de gemeentelijke lasten veel zwaarder drukken op een eenpersoonshuishouden, dan op een gezin met vier mensen, vind ik onrechtvaardig. D66 zal bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart inzetten op een eerlijker systeem van gemeentelijke belastingen. Rotterdam geeft alvast het goede voorbeeld.

Invoering eenpersoonstarief

D66 Rotterdam wil de invoering van een eenpersoonstarief bekostigen zonder de lasten van gezinnen verder te verhogen. Dit zullen ze doen door de kosten van de kwijtschelding van afvalkosten aan 50.000 huishoudens, niet langer aan de betalende Rotterdammers door te rekenen. Dit zal zorgen voor een besparing van 15 miljoen euro, die ten goede kan komen aan de verlaging van het tarief van singles. Hun tarief kan dan met 75 euro omlaag. Noodzakelijke kwijtschelding aan minima zal in het plan van de sociaal-liberalen voortaan bekostigd worden uit het budget voor armoedebeleid.

Toename singles

Er zijn steeds meer singles in Rotterdam. Inmiddels beslaan zij met 136.220 bijna de helft van alle huishoudens in de stad. In Rotterdam betaalt de alleenstaande nu maar liefst 340 euro voor zijn afval, door het voorstel van D66 Rotterdam zullen de lasten voor elke single met maar liefst 75 euro dalen. Er is in het plan van de sociaal-liberalen ook ruimte voor de invoering van meerdere verschillende tarieven naar grootte van het huishouden.