zaterdag 25 mei 2013

D66 zet initiatieven van Rotterdammers centraal in verkiezingscampagne

Precies in het weekend dat de stemming voor de stadsinitiatieven in Rotterdam is losgebarsten, trapte D66 Rotterdam vandaag haar campagne af voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2014. In een bijeenkomst met ondernemers van de Witte de Withstraat maakte de partij bekend dat zij nog veel meer ruimte wil geven aan initiatieven van Rotterdammers en dat zij erin gelooft dat dit ook hard nodig is om de gemeentebegroting sluitend te krijgen.

De partij pleit ervoor dat het stadsbestuur minder redeneert vanuit eigen beleid en meer aansluiting zoekt bij initiatieven uit de stad op het gebied van bijvoorbeeld economie, cultuur, welzijn, onderwijs, sport en buitenruimte. Het stadhuis zou een minder bepalende en meer ondersteunende houding aan moeten nemen, ook in financiële zin. Het mes snijdt volgens D66 dan aan twee kanten: de stad ontwikkelt zich beter en sneller omdat er voor ondernemers en bewoners meer ruimte ontstaat om zelf maatschappelijk het initiatief te nemen en het stadhuis hoeft minder in de buidel te tasten. Het vraagt volgens D66 wel om een meer open houding.

Om haar standpunt kracht bij te zetten, lanceerde D66 vandaag het platform www.middeninrotterdam.nl. Ondernemende Rotterdammers kunnen hun initiatieven op het gebied van bijvoorbeeld economie, cultuur, welzijn, onderwijs, sport en buitenruimte aanmelden en deze worden vervolgens – zichtbaar voor alle Rotterdammers – in een Google-maps omgeving geplaatst. De partij wil de allerbeste initiatieven uit de stad ook verwerken in haar verkiezingsprogramma voor 2014.

Midden in Rotterdam Award

Te midden van collega-ondernemers van de Witte de With heeft Ron Sterk, de man achter onder andere cafés de Witte Aap en NRC, vandaag uit handen van D66 2e kamerlid Kees Verhoeven de Midden in Rotterdam 2013 award in ontvangst genomen. Deze onderscheiding wordt vanaf 2013 jaarlijks toegekend aan ondernemende Rotterdammers die met hun initiatief de stad een belangrijke impuls hebben gegeven. De keuze viel op Ron Sterk vanwege zijn belangrijke rol in het verlevendigen van de Witte de Withstraat.

De ondernemer nam de onderscheiding in ontvangst vlak voor de officiële opening van het vernieuwde Witte de Withkwartier in Rotterdam. De onderscheiding is een witte marmeren zuil waarmee de ontvanger zichzelf letterlijk een jaar lang in het midden van Rotterdam kan plaatsen.